اگر اندازه فونت متن کوچک است می توانید با فشار دادن دکمه کنترل  و مثبت  یا  منفی  اندازه  آن  را  به  دلخواه  بزرگ  و  یا  کوچک  نمائید

 

منبع مقاله

http://www.iran3dcenter.com/3d-movie.html

“قـابل تــوجــه کارگردانان و فیلمبرداران سینما”

کارشناسی و آغاز فیلمسازی سه بعدی در ایران

_________________________

 

تولید و فروش فیلم سه بعدی غیر استاندارد در قالب “دی وی دی” سه بعدی در ایران

امروزه با عرضه دوربین های فیلمبرداری سه بعدی دیجیتال از کارخانه های معروفی مانند سونی، سامسونگ، جی وی سی، پاناسونیک و غیره قابلیت فیلمبرداری سه بعدی به سمت و سوی خانگی نیز کشیده شده است و هر خانواده ای که از تلویزیون سه بعدی استفاده می کند می تواند با داشتن یک دوربین فیلمبرداری سه بعدی از تماشای فیلم های سه بعدی خانوادگی خود لذت ببرد اما برای فیلمبرداری حرفه ای، کار به این سادگی نیست! یعنی فقط با خرید یک دوربین سه بعدی و فشار یک دکمه نمی توان یک فیلم سه بعدی حرفه ای ایجاد نمود بلکه مجموعه قواعدی وجود دارند که در صورت بی توجهی به آنها بیننده به جای لذت، از آن رویگردان شده و حتی احتمال دارد که دچار سردرد، احساس فشار در چشمان و دیگر عوارض ناخوشایند گردد و این موضوع همان بحثی است که که باید به آن پرداخت

 

توضیحات مختصر و مفید در خصوص تلویزیون و “دی وی دی” سه بعدی

 بطور خلاصه قبل از هر چیز اولین بخشی که باید بر آن تاکید کرد کیفیت و رزولیشن فیلمی است که قرار است بصورت سه بعدی ( آناگلیف ) به روی شبکه تلویزیون مشاهده شود؛ حساس بودن سیستم آناگلیف به دقت و هماهنگی رنگ های فیروزه ای/ قرمز با عینک سه بعدی آناگلیف بستگی دارد و به دلیل کمپرس (فشرده شدن) رنگ ها در “دی وی دی” و “وی سی دی” به فرمت وی.او.بی  و دی.ای.تی، هماهنگی رنگ های قرمز/ فیروزه ای با رنگ های عینک بیننده از بین میرود و در نتیجه به هیچ وجه قادر نیستیم تصاویر سه بعدی را به صورت استاندارد در قالب “وی سی دی” سه بعدی و یا “دی وی دی” سه بعدی به مخاطبین ارائه دهیم. تفاوت کیفیت فیلم های سه بعدی در فرمت ها و رزولوشن های رایج در “وی سی دی” و “دی وی دی” مطابق تصاویر زیر نشان داده شده است که با استفاده از عینک سه بعدی آناگلیف و رویت عکس های زیر به این موضوع پی خواهید برد
رزولوشن وی سی دی = ۳۵۲×۲۸۸
رزولوشن دی وی دی = ۷۲۰×۵۷۶
رزولوشن فول اچ دی = ۱۹۲۰×۱۰۸۰

* برای دیدن اصل تصویر روی آن کلیک کنید *

اولین فیلم سه بعدی با کارگردانی فرامرز قهرمانی فر - سال 1377

برای مقایسه اختلاف کیفیت و شفافیت در فریم های “فول اچ.دی” سه بعدی با فریم “دی.وی.دی” در فیلم های سه بعدی روی عکس کلیک کنید

شما می توانید با استفاده از عینک سه بعدی آناگلیف این اختلاف را بطور کامل درک کنید که البته این تصویر اگر به اندازه صفحه تلویزیون درآید دیگر چیزی از آن قابل نمایش نخواهد بود

 برای رویت تصاویر سه بعدی به عینک آناگلیف نیاز خواهید داشت

مقایسه اختلاف کیفیت و شفافیت در فریم های "فول اچ.دی" سه بعدی با فریم "دی.وی.دی" در فیلم های سه بعدی

 دومین بخشی که باید بر آن تاکید کرد کیفیت فیلترهای عینک می باشد و اینکه باید استاندارد ساخت عینک های سه بعدی آناگلیف باشند. این فیلترها تنها در دو کمپانی انگلیسی و امریکایی تولید می شود و این دو کمپانی بزرگ تمام فیلترهای مورد نیاز تولید عینک های سه بعدی جهان را با کد رنگی مخصوص خود تامین می کنند … اما با توجه به فرصت طلبی برخی تولید کنندگان ایرانی که از ناآگاهی و سادگی مردم سوء استفاده کرده و عینک هایی را با طلق و شیرازه جلد دفتر و کتاب و جزواتی که می توان آن را از دفاتر فنی هم تهیه کرد دست به تولید عینک ها میزنند که این امر وضعیت فروش و امنیت محصولات سه بعدی را لوس می کند و مشتری بعد از خرید دچار سردی و بدبینی می شود

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به پایین صفحه این وب سایت مراجعه نمائید
www.iran3dcenter.com

 

 فیلمسازی سه بعدی

 نور سر صحنه – میزان سن ها – حرکت های دوربین – صدابرداری – فکوس دوربین ها – فیلمنامه – کمپوزیسیون یا ترکیب بندی صحنه در فیلمبرداری سه بعدی با فیلم دوبعدی کاملا ً تفاوت دارد. برای نمونه در فیلم سه بعدی نمی توان پس ضمینه صحنه را در کروماکی با صحنه ای دوبعدی و یا با تابلوی بزرگ نقاشی پوشاند – حرکت یا تراولینگ دوربین درکار سه بعدی بسیار مشکل ساز و باید کاملا ً حساب شده و آگاهانه باشد – فاصله بین دو لنز دوربین ها بستگی مستقیم به فاصله سوژه تا دوربین داشته و برای سوژه های نزدیک باید کم و در مورد سوژه های دور این فاصله باید زیاد شود – بیرون زدن اشیاء از پرده یکی از جلوه های دلچسب در تصاویر سه بعدی می باشد ولی این افکت اگر حساب شده اعمال نشود به گونه ای که اگر در تمام طول فیلم اجزاء تصویر از پرده نمایش بیرون بزند نتیجه فقط باعث چشم درد و سردرد بیننده شده و اصلا ً لذتبخش نخواهد بود

 

دوربین فیلمبرداری سه بعدی هندی کم سونی - خانگی

 Sony Unveils HDR-TD10 3D Camcorder

 

دوربین های فیلمبرداری سه بعدی که پاره ای از کمپانی های معروف تولید کرده اند بعلت محدودیت فاصله لنزهای ثابت خود، قابلیت ایجاد عمق و بعد مناسب در صحنه ها و شرایط گوناگون را ندارند و به همین دلیل فیلمسازان حرفه ای همواره از دو دوربین فیلمبرداری مجزا که به یکدیگر لینک و سینک شده اند بهره می گیرند تا بتوانند به نسبت فاصله سوژه تا دوربین، فاصله دو لنز را کم یا زیاد کنند

فیلمسازان حرفه ای و دوربین های فیلمبرداری سه بعدی حرفه ای

جیمز کامرون و متخصصان حرفه ای به همراه تجهیزات فیلمبرداری سه بعدی فیلم آواتار

 

بسیاری از عکاسان حرفه ای معتقدند که بعد از ورود دوربین های دیجیتال به بازار جهانی، با توجه به سرعت و راحتی عکاسی دیجیتال نسبت به آنالوگ ها و بالاتر رفتن قدرت خرید و همچنین استفاده از کامپیوتر و در دسترس بودن انبوه نرم افزار های ویرایش عکس و فیلم، برخی از اشخاص که دوربین دیجیتال خریداری می کنند ندانسته خود را به عنوان عکاس معرفی می کنند!!! حال می بینیم این مشکل دوباره در مورد عکاسی و فیلمبرداری سه بعدی تکرار شده است چراکه با ورود دوربین های عکاسی و فیلمبرداری سه بعدی به بازار عده ای با خرید یک دوربین سه بعدی خود را تصویربردار سه بعدی میدانند

 

متاسفانه عدم آگاهی به اصول و استانداردهای این تکنیک و بی تجربگی در نکات حساس و دقیقی که لازمه عکاسی و فیلمبرداری سه بعدی می باشد، باعث می شود که این تکنولوژی و هنر در کشور ما راه به جائی نبرده و قبل از تولد نابود و یا حاصل کار به صورت محصولی بی کیفیت و کاملا ً آماتوری عرضه شود. با داغ شدن بازار فیلم های سه بعدی امروزه کارگردان ها و هنرمندانی مطرح و شاخص را در کشور می بینم که متاسفانه حتی در حد یک فریم هم عکاسی سه بعدی را تجربه نکرده اند اما به پشتوانه نام نیک خود ولی بدون تحقیق و حتی بدون داشتن یک کارشناس متخصص در تصاویر سه بعدی، در این مبحث کاملا ً تخصصی دست به کار فیلمسازی سه بعدی شده تا شاید بتوانند اولین فیلم بلند سه بعدی ایران را به نام خود ثبت کنند!!! از آن بدتر اشخاصی هستند که نه تنها عکاس، فیلمساز و کارگردان نیستند بلکه فقط به پشتوانه خرید امکاناتی بسیار محدود مثل یک دوربین فیلمبرداری هندی کم سه بعدی که فقط جوابگوی فیلمبرداری خانگی می باشد، هیجان زده شده و مشغول انجام پروژه های مهمی هستند که خود به عینه شاهد چنین اتفاقی در کنار خود بوده ام. متاسفانه علت این امر عدم آگاهی برخی از مدیران و مسئولین نهاد های دولتی یا خصوصی است که با توجه به نیاز نوآوری در سیستم شغلی خود، افراد تازه کار و بی تجربه در سه بعدی (استریوسکوپی) را برای انجام پروژه های مهم تبلیغاتی و صنعتی استخدام می کنند که مشخص است نتیجه کار آنها محصولی بی کیفیت و آماتوری خواهد بود که فقط می تواند به هنر نو پای سه بعدی در ایران صدمه وارد کند

 

نگارنده این متن با بیش از بیست سال سابقه عکاسی، فیلمبرداری و فیلمسازی سه بعدی با تکنیک های مختلف تلویزیونی، ماهواره ای و استریوسکوپی که نمونه کارهایم به راحتی در اینترنت قابل ملاحظه هستند به کارگردان های محترم و حرفه ای سینمای ایران که بعضا ً با ادعای تحقیق در فیلمسازی سه بعدی به اشتباه خود را اولین فیلمساز سه بعدی ایران معرفی می کنند توصیه می کنم که کمی احتیاط به خرج داده و تحقیق در این موضوع را صرفا ً با خرید و تهیه امکانات فیلمبرداری سه بعدی، برابر ندانند. بهتر است با کمی جستجو در اینترنت تاریخ تحقیقات و تولیدات سینمای سه بعدی در ایران را از پایان نامه های دانشجویی الی تولیدات کوتاه و بلند بررسی نمائیم تا اگر جای ادعائی بود بتوانیم مدعی باشیم. در ادامه برای مستند سازی تاریخچه فیلم های سه بعدی در ایران به معرفی یکی از اولین تولیدات قدیمی خود بسنده می کنم

 

 

بریده جرائد و روزنامه های سال ۱۳۷۷ – ۷۸ در ارتباط با ساخت اولین فیلم های سه بعدی ایران به نام ” رونما ” و تولید عینک سه بعدی

” برای خواندن اخبار روی تصاویر کلیک کنید “

3D Movie NEWS-001.jpg
مـجله فــیلم
3D Movie NEWS-002.jpg
مــجله عــکس – مدال SSA
3D Movie NEWS-003.jpg
کــیهان – ویــژه نامه تخصصی عکس
3D Movie NEWS-005.jpg
مــجله ویدئو – فــیلم
3D Movie NEWS-007.jpg
هــفته نامه خــانواده
3D Movie NEWS-008.jpg
روزنامه رســالت
3D Movie NEWS-009.jpg
هــفته نامه سینما
3D Movie NEWS-010.jpg
روزنامه اطــلاعـات
3D Movie NEWS-011.jpg
ســینما ویدئو
3D Movie NEWS-012.jpg
ســینما ویدئو
3D Movie NEWS-013.jpg
روزنامه ابــرار
3D Movie NEWS-014.jpg
روزنامه قــدس
3D Movie NEWS-015.jpg
______ روزنامه ســلام ______
3D Movie NEWS-016.jpg
کــیهان – ویــژه نامه تخصصی عکس
3D Movie NEWS-017.jpg
روزنامه ابــرار
3D Movie NEWS-018.jpg
___ روزنامه کـار و کــارگــر ___
3D Movie NEWS-019.jpg
___ روزنامه عــصر آزادگان ___
3D Movie NEWS-022.jpg
_____ روزنامه آفـــرینش _____

اولین فیلمی را که با روش پولفریش فیلمبرداری و کارگردانی کردم مربوط به سال ۱۳۷۷ – ۷۸ می باشد که تهیه کننده آن انجمن سینمای جوانان بود. فیلم سه بعدی ” رونما ” با توجه به ویژگی های تکنیکی و استریوسکوپیک، یکی از جالب ترین روش های فیلمبرداری سه بعدی تلویزیونی و ماهواره ای محسوب می شود که در قالب کاست های وی اچ اس به موسسه رسانه های تصویری فروخته شد و عینک های سه بعدی پولفریش داخل جلد کاست قرار گرفته بود. در همان سال این فیلم در سینما فلسطین به نمایش درآمد و مورد استقبال مردم و خبرگزاری ها قرار گرفت. در آن زمان کسی از تکنولوژی و تکنیک های سینمای سه بعدی و فیلمبرداری سه بعدی اطلاع کافی نداشت و در بسیاری از موارد آن را با انیمیشن و سه بعدی رایانه ای اشتباه می گرفتند. برای مشاهده دیگر فیلم های سه بعدی اینجانب لطفا به سایت من مراجعه بفرمائید

 

هیچکس با تکنولوژی روز مخالف نیست اما تاکید فراوانی بر استفاده صحیح از آن وجود دارد. دلسوزانه توصیه می نمایم که استانداردهای تخصصی فیلمبرداری و فیلمسازی سه بعدی را حتما رعایت کنید تا خدای ناکرده بر اثر کم تجربگی فیلم سه بعدی بد در کشورمان تولید نشود تا بینندگان فیلم های سه بعدی ایرانی از این هنر دلزده نشوند. موکدا ً حضور کارشناس سه بعدی مجرب را در هنگام ساخت هر فیلم حرفه ای سینمایی توصیه می نمایم – مجددا ً تکرار می نمایم که بطور کل قواعد فیلمسازی سه بعدی از قبیل نور سر صحنه – میزان سن ها – حرکت های دوربین – صدابرداری – فکوس دوربین ها و حتی فیلمنامه، با روش های فیلمسازی و کارگردانی معمولی سینما تفاوت های فاحشی دارد. و در نهایت تدوین فیلم و آرایش تصاویر، قالب بندی برای پنجره سه بعدی، منظره یابی سه بعدی، بالانس تصاویر و حتی تیتراژ سه بعدی در کامپیوتر حاصل می شود که انجام صحیح همگی این موارد به وجود یک کارشناس و کارگردان سه بعدی با تجربه که سالها عکاسی سه بعدی و فیلمبرداری سه بعدی را پشت سر گذاشته باشد نیازمبرم دارد. حتی جیمز کامرون هم بدون حضور کارشناسان سه بعدی فیلم آواتار را پیش نبرد. اگر به تیتراژ فیلم آواتار دقت کنید نام کارشناس های سه بعدی را خواهید دید

ساخت فیلم سه‌ بعدی برای پخش در شبکه نمایش خانگی، با روش آناگلیف  بر روی دیسک “دی وی دی” روشی منسوخ شده بشمار می آید و بجز مواردی مثل نمایش فیلم های اینترنتی – چاپ کتاب سه بعدی – پوستر سه بعدی – کارت پستال سه بعدی – برگزاری نمایشگاه عکس های سه بعدی کاربردی دیگر ندارد. دادن اطلاعات غلط به مخاطب و تبلیغات نادرست برای فروش یک فیلم سه بعدی نوعی خیانت فرهنگی هنری محسوب می شود که در واقع با گول زدن مردم گیشه خود و یا فروش فیلم سه بعدی خود را می خواهند تضمین کنند. باید به مخاطب بگوییم تکنولوژی فیلم‌های سه‌بعدی روز، تکنولوژی بلو-ری سه بعدی است و باید در اطلاع رسانی تاکید کنیم که فیلم های سه بعدی در قالب بلو-ری سه بعدی نیز به دو دسته تقسیم می شوند

۱- فیلم های سه بعدی بلوری  که پایه و اساس آنها فیلمبرداری سه بعدی ( استریوسکوپیک ) بوده و با ” دو دوربین فیلمبرداری “ شده اند

۲- فیلم های سه بعدی بلوری  که از دوبعدی به سه بعدی “ تبدیل شده اند و فاقد ارزش سه بعدی می باشند

 

فیلمسازی سه بعدی به دلیل سختی کار در تمام مراحل تولید، مخارج سنگین، کندی پیشرفت کار در روند تولید فوق تخصصی بودن فیلمبرداری سه بعدی، مونتاژ و سایر موارد تخصصی دیگر، کاری بسیار سنگین محسوب می شود و در اینجا باید به مخاطبین گفته شود که محصول ارائه شده از کدام دسته می باشد تا مخاطب گول تبلیغات عوام فریبانه را نخورد

 

معمولا مخاطبین فیلم های سه بعدی بلو-ری با دیدن فیلم های سه بعدی که از دوبــعدی به سـه بــعدی “ تبدیل شده اند رویگردان می شوند و دیگر برای دیدن سایر فیلم های با ارزش علاقه ای از خود نشان نمی دهند، چرا که ندانسته محصولی را خریداری کرده که فقط بحث منفعت طلبی تولید کننده را در بر داشته است

 

احترام به شعور مخاطب و تماشاگر مهمترین مطلبی است که باید بر آن تاکید کرد، چرا که مخاطبین بزرگترین سرمایه و تضمین ادامه حیات در تولیدات ســه بــعدی ما هستند و خواهند بود …. برای ترویج و نشر هنر سه بعدی در ایران باید محصولات سه بعدی سالم را به مردم ارائه داد و این مردم هستند که خوب و بد را تشخیص می دهند و تصمیم گیرنده اند

 

در خاتمه به پنج عامل اصلی موفقیت در ساخت یک فیلم سه بعدی موفق و پر فروش را تحت عنوان های زیر معرفی می نمایم
۱- استفاده از تجهیزات کاملا حرفه ای
۲- استفاده از نیروهای متخصص و با تجربه در عکاسی و فیلمبرداری سه بعدی
۳- انتخاب خروجی مناسب برای فیلم سه بعدی ای که به دست مصرف کننده خواهد رسید
۴- استفاده از عینک های سه بعدی استاندارد
۵- سالن های نمایش استاندارد و مجهز به امکانات نمایش فیلم های سه بعدی

فرامرز قهرمانی فر – فــیلمبردار، عــکاس و کـارگــردان سه بعدی

 و
نماینده رسمی انجمن بین المللی استریوسکوپی در ایران
www.stereoscopy.com/isu/countryreps

شش خرداد ۱۳۹۱

استفاده از این مقاله با ذکر نام نویسنده و ذکر منبع بلا مانع می باشد

قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان را مطالعه فرمائید

 

_________________________________________

 

تاریخچه ای کوتاه … در حد یک خاطره از سینمای سه بعدی در ایران

 

سینمای سه بعدی با جذابیت های ویژه و فریبنده خود مثل همیشه اثری به یادماندنی و ماندگار در اذهان بجای می گذاشته و این موضوع نیز همچنان ادامه خواهد داشت تا انسان متفکر به خواسته های بی انتهایش دست یابد. اگر کمی به عقب برگردیم خواهیم فهمید که هنوز در ابتدای راه هنر هفتم هستیم و سینمای سه بعدی با فیلم های جنجالی و پرده های ۶۰۰ متر مربعی خود برای جنگیدن و رقابت با سینمای دوبعدی جبه گرفته است که این موضوع در امریکا بیش از سایر کشورهای نمایان است

اما در ایران چه خبر است!؟

تعدادی از سینما های تهران و تعدادی از سینماها در شهرستانها در سالهای ۱۳۵۴ الی ۱۳۵۶ مجهز به پرده و آپارات های استریو (سه بعدی) شدند و فیلم های سه بعدی خاطراتی مصور و بیادماندنی را از این تکنولوژی در ایران بجای گذاشتند. جذابیت و ماندگاری فیلم های سه بعدی سینمایی در اذهان چنان است که بعد از گذشت سالهای ۱۳۵۴ – ۱۳۵۶ هنوز صحنه ها و پلان های فیلم های سه بعدی آن دوره فراموش نشده است.
فیلم و سینمای سه بعدی امروزه یک نیاز واقعی بشمار میآید و با توجه به کیفیت و رکود اقتصادی سینما در ایران، تولید فیلم سه بعدی و داشتن سینمای سه بعدی در ایران امری اجتناب ناپذیر می باشد

در طی چند سال اخیر تلاش هایی که نسبت به تولید و آموزش فرهنگ فیلمسازی و فیلم سه بعدی همچنین عکاسی سه بعدی(استریوگرافی) داشته ام نتایج بسیار خوبی را به دست آورده ام که در مقطع خود ارزشمند بوده و این گام ها هرچند لاکپشت گونه ولی پایدار به جلو حرکت داشته است. کسب تجربیاتم از سال ۱۳۶۴ با آموختن عکاسی در هنرستان هنرهای زیبا (وابسته به وزارت ارشاد اسلامی) آغاز شد و در کنار رشته تحصیلی خود(گرافیک) نقاشی را به صورت حرفه ای تمرین می کردم و عکاسی را نیز در کنار آنها تجربه می کردم. سال ۱۳۶۹ – ۱۳۷۰ با شرکت مکارم مشغول به تولید انیمیشن های آموزشی شدم و نتیجه دو سال همکاری با شرکت مذکور تولید ۵ فیلم انیمیشن بود. تجربیاتی که از طراحی و چاپ سیلک اسکرین به همراه گرافیک – نقاشی – عکاسی و فعالیت در بخش های گوناگون انیمیشن داشتم باعث شد تا توانایی هایم افزایش یابد. با دقت و علاقه ای بی انتها به عکاسی سه بعدی و فیلمبرداری سه بعدی توجه نشان داده بودم و تمام خواسته ها و علایقم را در آن میدیدم. اولین عکس های سه بعدی خود را در سال ۱۳۶۷ ثبت کردم و به وسیله استریوسکوپی که ساخته بودم آنها را می توانستم ببینم. در سال ۱۳۶۹ وسیله ای را به نام Beam Spliter ساختم که به وسیله آن می توانستم بطور همزمان دو تصویر مجزا از دو زاویه برای چشم چپ و چشم راست فیلمبرداری و عکاسی کنم. استریوسکوپی را که ساخته بودم را در سال ۱۳۷۶ کاملتر کردم و این محصول را به کشور امریکا و استرالیا – نیوزیلند صادر می کردم. پس از گذشت سالها تصمیم به تولید فیلم سه بعدی گرفته بودم و با همه تجربیاتی که کسب کرده بودم توانستم جرات و جسارت لازم را برای فیلمبرداری و ساخت فیلم سه بعدی را پیدا کنم.  در سال ۱۳۷۷ اولین فیلم سه بعدی را برای جشنواره انجمن سینمای جوانان ایران ساختم و سال ۱۳۷۸ به روی پرده سینمای فلسطین رفت و این اولین تجربه ام بود که آغاز ساخت فیلم های سه بعدی من بشمار می آمد. به دنبال آن ویدئوی سه بعدی آن فیلم از طریق موسسه رسانه های تصوری به همراه عینک سه بعدی در سطح کل کشور توضیع شد

 

در اینجا نمونه هایی کوتاه از فیلم های سه بعدی ساخت خودم را جهت آشنایی با فیلم سه بعدی آناگلیف برایتان آماده کرده ام و شما می توانید این فیلم سه بعدی را دانلود کنید. لازم به تذکر می باشد که این فیلم ها با عینک های سه بعدی فیروزه ای/قرمز استاندارد قابل رویت می باشد و همچنین اضافه می کنم، عینک های آبی/قرمز حدود سال های ۲۰۰۳ – ۲۰۰۰ میلادی و عینک های سبز/قرمز حدود سال های ۱۹۹۵ – ۱۹۹۰ میلادی منسوخ شده اند و %۹۰ فیلم های سه بعدی آناگلیف حرفه ای در حال حاضر فیروزه ای/قرمز ساخته می شوند

 

بخشی از اولین فیلم سه بعدی سینمایی بلند ایران با فیلمبرداری فــرامــرز قــهرمانی فر – زمستان ۱۳۸۹

Download 3D Movie فیلمبرداری سه بعدی اولین فیلم سه بعدی سینمایی در ایران_فرامرز قهرمانی فر حجم فیلم سه بعدی ۴۷۴ MB

hotfile

Part 1Part 2Part 3Part 4Part 5Part 6Part 7Part 8Part 9

rapidshare

Part 1Part 2Part 3Part 4Part 5Part 6Part 7Part 8Part 9

_________________________________________

The Everlasting Iranian People Congress (1389 – 2010) – 1920 x 1080

Download 3D Movie سه بعدی چهره های  ماندگار  -  علی اکبر  صادقی حجم فیلم سه بعدی ۲۴۷ MB

استفاده از این فیلم با ذکر منبع و توضیحات کامل با تبادل لینک مانعی نخواهد داشت

Download from hotfile.com

_________________________________________

 

فیلم سه بعدی آناگلیف گتوند علیا ( پروژه ساخت سد گتوند و پل علیا ) در ۱۰۰ کیلومتری اهواز

Gotvand-Olia Project – 1920 x 1080

Download 3D Movie فیلم سه بعدی  پروژه  سد  و  پل  علیا  در  100  کیلومتری  اهواز حجم فیلم سه بعدی ۳۵۹ MB

استفاده از این فیلم با ذکر منبع و توضیحات کامل با تبادل لینک مانعی نخواهد داشت

Download from HTTP Direc

……………………….

Maybe, you need MPEG4 Codec

Download MPEG4 Codec

_________________________________________

فتوکلیپ سه بعدی آناگلیف از حرم مطهر امام رضا (ع) با موسیقی محمد رضا علیقلی و صدای اذان مرحوم استاد مرحوم موذن زاده اردبیلی

۳D Photo Clip from Holy Shrine Imam Reza(A.Z) .Exe in Zip file _ You need the Password that. Permission download for 3D Artists

Download 3D Movie موسیقی تصویر( فتوکلیپ) عکس های  سه بعدی  حرم مطهر امام رضا(ع) - ساخته  فــرامــرز  قــهرمانی فر حجم فیلم سه بعدی ۱۴۱ MB

Download from HTTP Direct
_________________________________________

نمونه ای از یک فیلم سه بعدی آناگلیف جهت آشنایی و آزمایش کیفیت عینک های سه بعدی آناگلیف

Ava and Mother – 720 x 480

Download 3D Movie دانلود فیلم سه بعدی - ساخته فــرامــرز  قــهرمانی فر حجم فیلم سه بعدی MB 50.9

استفاده از این فیلم با ذکر منبع و توضیحات کامل با تبادل لینک مانعی نخواهد داشت

Download from megaupload

Download from HTTP Direct

 

Maybe, you need MPEG4 Codec

Download MPEG4 Codec

_________________________________________

انیمیشن سه بعدی ایستاده

نوعی دیگر از نمایش فیلم های سه بعدی و انیمیشن های سه بعدی که از سال ۲۰۰۸ میلادی رایج شده است با تکنیکی پیچیده تر از سایر فیلم های سه بعدی ساخته و به نمایش درمیآید. این نوع از فیلم های سه بعدی بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و بهترین راه برای نمایش سه بعدی احجام میباشد، بطوری که بیننده بطور کاملا واقعی سوژه و احجام را در مقابل خود میبیند. برای نمایش این فیلم های سه بعدی لازم است که ویدئوپروجکشن بصورت کاملا عمودی در بالا و به سمت پایین نصب شود تا با موقعیت بیننده سازگار شده و بر حسب نقطه گریز پرسپکتیو دید ناظر با فیلم هماهنگ شود. با بزرگنمایی تصویر حجم به نمایش درآمده نیز بزرگتر رویت خواهد شد و بنابراین لازم است موقعیت بیننده نیز تغییر کند. در اینجا لازم به ذکر می باشد که تصویر روی پرده ای که در سطح زمین نصب شده است به نمایش درمیآید و برعکس آنچه که در سینمای سه بعدی معمولی موضوع فیلم از روبروی بیننده به صورت سه بعدی دیده می شود، در اینجا همه چیز مانند سن تئاتر از روی زمین بلند شده و به صورت برجسته و کاملا قابل لمس ظاهر می شود.
در اینجا نیز نمونه ای را جهت دانلود ارائه نموده ام

Download 3D Movie انیمیشن سه بعدی آناگلیف ایستاده حجم فیلم سه بعدی MB 13.3

استفاده از این فیلم با ذکر منبع و توضیحات کامل با تبادل لینک مانعی نخواهد داشت

Download from megaupload

Download from HTTP Direct

Maybe, you need MPEG4 Codec

Download MPEG4 Codec

_________________________________________

امروزه آموزش و کسب تجربه برای فیلمسازان – کارگردانان – تصویربرداران – عکاسان و گرافیست ها امری ضروری به شمار می آید و در این مقطع از زمان نیاز به این مورد به خوبی احساس می شود. فیلمسازان و کارگردانان جوان ایران نباید از به روز شدن در تکنولوژی های تصویری عقب بمانند. تصویر آینده بشر متعلق به تصاویر سه بعدی می باشد. همانطور که شاهد دگرگونی تصاویر سیستم آنالوگ به دیجیتال بودیم، شاهد دگرگونی تصاویر دیجیتال دو بعدی به سه بعدی خواهیم بود و از این رو هنرمندان رشته های مختلف و سایر عوامل ذیربط باید به فکر آموختن و کسب تجربه هنر تصویرسازی سه بعدی باشند. همانگونه که سیستم صوتی از ابتدا تا به امروز پیشرفت چشمگیری داشته است، سیستم تصویری نیز رو به پیشرفت می باشد تا انسان بتواند به درستی از هر دو چشم خود برای دیدن و لذت بردن از تصاویر بهره مند شود.
هم اکنون آموزش عکاسی سه بعدی از سال ۱۳۸۷ در هنرستان هنرهای زیبای پسران (وابسته به وزارت ارشاد اسلامی) فعال می باشد و هنرجویان این هنرستان در حال کسب تجربه استریوسکوپی و هنر تصویرسازی سه بعدی می باشند.
در اینجا لازم می دانم به مطالب زیر اشاره کنم تا از روند پیشرفت هنر سه بعدی در سینما بیشتر بدانیم

 

 

________________________

 

 

دزدان صحرایی اولین فیلم سه بعدی رزمی ایران می باشد و فیلمبرداری آن با حضور اساتید و قهرمانان هنرهای رزمی ایران در کاشان آغاز شد

 

این فیلم با دو دوربین بطور همزمان تصویربرداری و به روش استریوسکوپیک فیلمبرداری میشود و بعد از فیلمبرداری کار تدوین و مراحل بعدی آن طی خواهد شد. شایان ذکر است که فیلم سه بعدی دزدان صحرایی در قالب بلو-ری سه بعدی Blu-ray 3D (برای تلویزیون های سه بعدی) و جهت توزیع در مراکز پخش فیلم های خانگی آماده خواهد شد و به تناسب کیفیت و درخواست ها ممکن است نسخه ای دیگر از این فیلم برای تلویزیون های معمولی ال.سی.دی و ال.ای.دی به روش و تکنیک آناگلیف Anaglyph و به همراه عینک های مخصوص این تکنیک به بازار فروش فیلم ارائه شود که این موضوع در حال حاضر در دست بررسی می باشد

 

 

روشی که ما برای ساخت اولین فیلم سه بعدی رزمی ایران (دزدان صحرایی) و ارائه آن در نظر گرفتیم با روش های معمولی ایرانی کمی تفاوت خواهد داشت و این موضوع فعلا تا وقتی که فیلم سه بعدی ما آماده توزیع نشود نمی توانیم صحبتی راجع به آن داشته باشیم و این حریم، حریم خصوصی و فنی کار ما محسوب می شود

 

 فیلمبرداری استریوسکوپیک (سه بعدی) و کارگردانی فیلم سه بعدی دزدان صحرایی بر عهده فرامرز قهرمانی فر می باشد

 

خلاصه ای از سوابق قهرمانی فر در راستای هنر سه بعدی  که  در صورت تمایل می توانید جهت دریافت مستندات و بریده جراید به وب سایت و آدرس زیر رجوع فرمائید

 www.iran3dcenter.com

 و یا

 http://www.iran3dcenter.com/biography.html

  

 

سوابق بین المللی

 

 

نمایندگی انجمن بین المللی استریوسکوپی در ایران

International Stereoscopic Union – ISU از سال ۱۹۹۹ میلادی

 

  

حضور در نمایشگاه و مسابقات عکاسی سه بعدی  بین المللی از  سال  ۱۹۹۹

 

  

سال ۱۹۹۷ میلادی – امریکا – نمایشگاه بین المللی NSA

 

 

سال ۱۹۹۹ میلادی – آلمان – نمایشگاه و مسابقه بین المللی ISU

 

  

سال ۲۰۰۰ میلادی – امریکا – نمایشگاه و مسابقه بین المللی SSA – Stereoscopic Society of America و کسب مدال SSA  برای بهترین عکس سه بعدی آن مسابقه

  

 

سال ۲۰۰۱ میلادی – امریکا – نمایشگاه و مسابقه بین المللی دیجیتال DDD  و کسب مقام دوم این مسابقه

 

  

مراحل ثبت دو اختراع و ارئه چندین مقاله در نشریه تخصصی استریوسکوپی Stereoscopy  از سال ۱۹۸۵ میلادی تا سال ۲۰۰۷

 

 
معرفی و چاپ عکس های سه بعدی حرم مطهر امام رضا(ع) در امریکا از طریق فصلنامهStereoscopy

 

  

چاپ عکس های سه بعدی در کتاب ۴۰۰ صفحه ای و نفیس … توسط یک ناشر اروپایی در اسپانیا  جهت خرید می توانید روی لینک کلیک کنید 

 

 

 

خلاصه ای از سوابق ملی

 

ساخت اولین فیلم ویدئویی سه بعدی ایرانی  به تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان تهران در سال ۱۳۷۶ + تولید عینک های سه بعدی

 

 

ساخت دومین فیلم ویدئویی سه بعدی ایرانی با حمایت دفتر تکنولوژی آموزشی هنری وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۷۷ + تولید عینک های سه بعدی

 

 

چاپ – تولید تصاویر و پوسترهای سه بعدی با مضامین اسلامی و به سفارش انجمن سینمای جوانان تهران در سال ۱۳۷۹ + تولید عینک های سه بعدی

 

 

تولید محصولات و سی دی تصاویر سه بعدی به سفارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالهای ۱۳۷۹ ال ۱۳۸۰ + تولید عینک های سه بعدی

 

 

برگزاری نمایشگاه هنرهای سه بعدی و کلیپ آرت سه بعدی برای نمایشگاه قرآن کریم به سفارش مرکز گسترش سینمای مستند در سال های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ + تولید عینک های سه بعدی

 

 

شرکت در بخش عکاسی سه بعدی (همایش فیلم های کوتاه انجمن سینمای جوانان) در سال ۱۳۸۱

 

 

فیلمبرداری سه بعدی از حرم مطهر امام رضا(ع) در سال ۱۳۸۶ – ۲۰۰۸

 

 

عکسبرداری و ثبت اولین عکس های سه بعدی از حرم مطهر امام رضا(ع) در سال های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ – ۲۰۰۶_ ۲۰۰۷_ ۲۰۰۸

 

 

عکسبرداری و ثبت عکس های پانوراما از حرم مطهر امام رضا(ع) در سال ۱۳۸۶ – ۲۰۰۸

 

 

نمایش موسیقی اسلاید سه بعدی از تصاویر بارگاه مطهر امام رضا(ع) برای اولین همایش صندوق مهر امام رضا(ع) در سال ۱۳۸۶ – ۲۰۰۸

 

 

راه اندازی سینمای سه بعدی در شهرهای تهران و شیراز در سال ۱۳۸۶ – ۲۰۰۸

 

 

برگزاری نمایشگاه عکس گروهی آوای خیال در بخش سه بعدی – سال ۱۳۸۷ – ۲۰۰۹

 

 

نمایش فیلم سه بعدی آناگلیف با تکنیک فانتوگرام در نمایشگاه دست آوردهای صنایع شهری شهرداری در سال ۱۳۸۷ – ۲۰۰۹

 

 

برگزاری نمایشگاه عکس های سه بعدی و فتوکلیپ سه بعدی به سفارش اداره کل ارشاد استان تهران  در سال ۱۳۸۸ – ۲۰۱۰

 

 

برگزاری نمایشگاه عکس های سه بعدی و فتوکلیپ سه بعدی به سفارش اداره کل ارشاد استان ارومیه در سال ۱۳۸۸ – ۲۰۱۰

 

 

برگزاری نمایشگاه عکس های سه بعدی به سفارش اداره کل ارشاد استان تهران در باکو مرکز آذربایجان در سال ۱۳۸۸ – ۲۰۱۰

 

 

تدریس عکاسی سه بعدی در هنرستان هنرهای زیبای وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد از سال ۱۳۸۶ – ۲۰۰۷

 

 

فیلمبرداری سه بعدی و عکاسی سه بعدی فیلم سینمایی در امتداد شهر ۱۳۸۹ – ۲۰۱۱

 

 

ثبت اختراع استریوسکوپیک ام.آر.ای جهت بررسی دقیقتر پزشکان جراح و رادیولوژیست ها ۱۳۹۰ – ۲۰۱۱

 

  

عکاسی سه بعدی (استریوسکوپیک هلی شات) از پروژه حفاری نفت و گاز

در منطقه ویژه عسلویه – کنگان و سکوی حفاری خلیج فارس  ۱۳۹۱ – ۲۰۱۲

 

Share this:
Share this page via Email Share this page via Stumble Upon Share this page via Digg this Share this page via Facebook Share this page via Twitter